Afin (Vaccinium myrtillus)

Spread the love

Afinul (Vaccinium myrtillus L., denumire populară: afin, afin de munte, afin negru, afene, asine, coacăz, merișor de munte, pomușoară) este un arbust din familia Ericaceae. Poate fi întâlnit în Europa, nordul Asiei, Groenlanda, vestul Canadei și vestul Statelor Unite.Este un subarbust (arbust mic), stufos, rămuros, cu tulpina de culoare verde, lungă de circa 30–60 cm, cu ramuri anguloase.Frunzele sunt scurt-pețiolate, mici, ovale, denticulate (crestate pe margine), verzi pe ambele fețe.Florile sunt verzui roșietice, albe sau rozé cu petalele unite sub formă de clopoțel, dispuse câte 1-2 la axila (subțioara) frunzelor.

Înflorește în lunile mai-iunie.Fructul este numit afină și reprezintă o bacă de culoare albastru-închisă sau albastru-brumărie, de formă rotundă, cu diametrul de 0,5 – 0,6 cm, zemoasă, cu suc violaceu, cu gust plăcut dulce acrișor.Se poate înmulți prin însămânțare sau prin butași, obținuți din ramurile laterale care se înrădăcinează în turbă cu amestec de nisip. Pentru aceasta trebuie asigurată o umiditate moderată și o temperatură de 18 – 25 °C.Afinul crește în regiunile alpine până la altitudinea de 2000–2500 m, mai ales pe versanții umbriți și umezi, prin păduri de conifere, pajiști montane, pe stâncării și pe soluri silicoase.

Frunzele, împreună cu ramurile, se culeg în timpul verii până în toamnă, în perioada mai-septembrie, după care se usucă la umbră împreună cu ramurile, în locuri bine aerisite.Fructele se culeg în perioada de maturitate (când sunt bine coapte) în lunile iulie – septembrie, consumându-se fie uscate fie proaspete.Frunzele conțin: tanin, arbutină, hidrochinonă, mirtilină, neomirtilină.Fructele conțin: tanin, pectine, mirtilină, zaharuri, provitamina A, vitamina C, acizi organici (citric, malic, oxalic, succinic, lactic).Frunzele și fructele de afin au proprietăți astringente datorită taninului.

Afin (Vaccinium myrtillus)

Au activitate antibacteriană, modificând favorabil flora patogenă intestinală, și antidiareică.Cu un conținut important de antioxidanți, afinele sunt fructe ce nu ar trebui sa lipsească din alimentația zilnică, indiferent că sunt consumate proaspete, congelate, sau sub formă de ceai.Se recomandă în diabet (scade zahărul din sânge), gută, enterocolită (colită de fermentație sau de putrefacție), parazitoze intestinale, infecții urinare, uremie, ca antiseptic minor (este bacteriostatic) și diuretic precum și în reumatism, afecțiunile dermatologice, tulburările circulatorii periferice, uretrite, somatite, eczeme, ulcerații cronice sângerânde.

Frunzele intră în compoziția ceaiului dietetic.Afinele sunt folosite la obținerea afinatei, o băutură alcoolică destul de apreciată, sau la prăjituri și alte dulciuri. Afinele, comorile din padure – Pe cat sunt de mici, pe atat sunt de benefice. Afinele sunt unele dintre cele mai sanatoase fructe si au rol antiinflamator, detoxifiant, diuretic, fiind bogate in vitamine, minerale si antioxidanti.Afinele sant de doua categorii ,cele de padure si cele de cultura. Cele de padure sunt mai mici, mai inchise la culoare, putin mai acrisoare si mai aromate.

Cele de cultura sunt mai mari, cu o culoare mai deschisa, spre violet, si cu o aroma mai putin intensa.Indiferent pe care le alegi, te poti bucura de aceleasi beneficii, cu conditia ca afinele sa fie cat mai proaspete. In afara sezonului cald, poti opta si pentru afine congelate, care pastreaza aproximativ 90% din substantele nutritive.Afinele sunt folosite inca din cele mai vechi timpuri in scopuri terapeutice, incepand de la tratarea infectiilor si pana la combaterea inflamatiei si a durerilor articulare.

Ce nutrienti si vitamine contin micile afine – Aceste fructe mici si pline de puteri vindecatoare sunt extrem de bogate in antioxidanti si vitamina C, esentiale pentru un sistem imunitar puternic si pentru lupta cu toxinele din mediu. Pe langa acestea, afinele contin si vitamine din complexul B, vitaminele A si E, vitamina K, fier, calciu, mangan, zinc, fosfor, seleniu si cupru. Datorita acestui mix unic de vitamine si minerale, afinele pot fi numite fara retineri unele dintre cele mai sanatoase fructe pe care le putem include in dieta.

De altfel, iti recomandam sa consumi afine cel putin de 2-3 ori pe saptamana, in plin sezon. Avantajul este ca le poti combina cu aproape orice: sucuri sau smoothie, deserturi, salate de fructe, salate cu legume si branzeturi, in iaurt alaturi de tarate sau le poti manca pur si simplu crude, ca gustare intre mese. Afinele topesc grasimea de pe abdomen – Da, ai auzit bine. Afinele pot „tinti” grasimea fix in locurile cele mai importante pentru tine. Mai multe studii realizate de specialisti au dovedit ca afinele nu doar te ajuta sa slabesti, dar fac minuni in cazul persoanelor cu grasime acumulata in zona abdominala.

Si cand ne gandim ca aceasta zona este legata strans si de aparitia obezitatii, afinele par supereroi.Toate aceste puteri se datoreaza complexului de antioxidanti si proprietatilor diuretice. Afinele incurajeaza corpul sa elimine toxinele odata cu surplusul de apa, dar si sa metabolizeze mai rapid si intr-un mod diferit, astfel incat sa arda din depozitele pe care le are deja, mai mult decat din ce mananca pe moment. – Afinele regleaza tranzitul intestinal si ajuta in procesul fiziologic de detoxifiere – Bogate in fibre, afinele sunt importante si pentru sistemul tau digestiv.

Si cand spunem bogate in fibre, ne referim la 4-5 grame intr-o singura cana de afine. Daca le combini si cu cereale integrale si iaurt, deja ai o portie binemeritata de fibre, suficienta pentru o zi.Fibrele, antioxidantii si alte substante active din afine lucreaza pe mai multe fronturi. In primul rand, regleaza digestia, echilibreaza flora intestinala si te scapa de probleme digestive ca indigestia, constipatia, diareea sau crampele. In al doilea rand, detoxifica rinichii, ficatul si colonul, sustinand regenerarea acestora si vindecarea lor in caz de intoxicatie sau infectie.

Afinele te apara de boli neurologice, cardiovasculare si de cancer – De fiecare data cand mananci o afina, gandeste-te ca mii de celule din corpul tau iti multumesc. Si asta fiindca afinele au capacitatea de a insanatosi celulele si de a distruge formatiunile cu risc tumoral. Flavonoidele din afine protejeaza tesuturile de efectele nocive ale radicalilor liberi.Tot afinele pot reduce riscul de boli cardiovasculare si boli degenerative ale sistemului nervos. Au efecte benefice asupra hipertensiunii, reduc colesterolul, regleaza nivelul de zahar din sange, mentin sanatatea arterelor si a muschilor inimii.

In plus, faciliteaza circulatia sangelui catre creier, imbunatatind astfel oxigenarea acestuia. Sustin regenerarea celulelor neuronale si stopeaza evolutia unor afectiuni cum sunt dementa sau Alzheimer.Poti privi afinele ca pe o metoda excelenta de a preveni aproape orice tip de afectiune, in primul rand fiindca sunt o sursa de vitamine si minerale, dar si fiindca actioneaza direct asupra dezechilibrelor care se produc in organism. Pe scurt, efectele benefice ale afinelor:

  • Sarace in calorii, insa bogate din punct de vedere al nutrientilor,
  • Proprietati antioxidante,
  • Proprietati antivirale si antibacteriene,
  • Sanatoase pentru ochi,
  • Reduc riscul de cancer.

Afinele, noua speranță a cercetătorilor împotriva Alzheimerului  — Știm deja că afinele fac parte din categoria superalimentelor pentru puterea lor de a reduce riscul de boli de inimă, cancer,dar și  afecțiunile renale, iar mai nou studiile încearcă să afle dacă ar putea fi  o nouă armă în războiul împotriva bolii Alzheimer.  Știm deja că afinele fac parte din categoria superalimentelor pentru puterea lor de a reduce riscul de boli de inimă, cancer, dar de afecțiuni renale, iar mai nou studiile încearcă să afle dacă ar putea fi  o nouă armă în războiul împotriva bolii Alzheimer.

 Afinele conțin antioxidanți sănătosi , “iar substanțele conținute pot avea un beneficiu real în imbunătătirea memoriei și a funcțiilor cognitive la unii adulți în vârstă”, spune Robert Krikorian, Ph.D., lider al echipei de cercetare. El adaugă că aceste efecte ale afinelor”s-ar putea datora  flavonoidelor și antocianinelor, care s-au dovedit a imbunătăti memoria  animalelor în fazele experimentale ale studiului.  — Studiul care atestă beneficiile afinelor — Într-un efort de a găsi modalităti de a combate instalarea demenței, dr. Krikorian și colegii săi de la Universitatea din Cincinnati Academic Centrul de Sănătate au efectuat un studiu care a implicat 47 de adulți cu vârstă de peste  68 de ani, care au avut insuficiență renală și deterioari ușoare cognitive, o condiție de risc pentru boală Alzheimer.

Cercetătorii le-au dat fie pulbere de afine liofilizate, care este echivalentă cu o cească de boabe sau pudră placebo o dată pe zi timp de 16 săptămani. A existat o imbunătătire a performanțelor cognitive și funcționarea creierului la cei care au avut pulbere de afine, comparativ cu cei care au luat placebo”, spune Krikorian. „Grupul consumator de afine a demonstrat îmbunătățirea memoriei și un acces imbunătătit la cuvinte și concepte.” Echipă a efectuat, de asemenea, imagistică prin rezonanță magnetică funcțională (fMRI), care a arătat o creștere a activității creierului la cei care au ingerat pudra de afine.

 Dr. Krikorian a spus că rezultatele studiului indică faptul că afinele pot fi mai eficiente în tratarea pacienților cu deficiente cognitive, dar nu pot să prezinte beneficii măsurabile pentru cei cu probleme de memorie minore sau care nu au dezvoltat incă probleme cognitive.  În viitor, echipă intentionează să efectueze un studiu privind consumul de afine cu un grup de persoane mai tinere, cu vârste cuprinse între 50 și 65 de ani Grupul ar include persoanele expuse riscului de a dezvoltă Alzheimer, cum ar fi cei care sunt obezi, au hipertensiune arterială sau colesterol ridicat.

Acest lucru ar putea ajuta la muncă cercetătorilor de a detremina exact dacă afinele și în ce cantități ar putea ajută la prevenirea debutului simptomelor bolii Alzheimer.  Până la realizarea studiilor și elaborarea concluziilor, sfatul meu este să includeți acest superfruct în dietă zilnică. Poate fi servit la orice oră, la micul dejun, gustare sau desert, iar în variantele congelate afinele își păstrează perfect proprietățile. Studiul a fost prezentat la a 251-a Reuniune a American Chemical Society (ACS), în 2016. 

Andivele, benefice pentru Alzheimer — Boala Alzheimer reprezinta o forma de dementa care cauzeaza probleme de memorie, de gandire precum si de natura comportamentala. In prima faza, simptomele sunt blande, insa se agraveaza in timp, pana cand devine o boala suficient de grava incat sa afecteze considerabil calitatea vietii.Cauza ce duce la aparitia bolii Alzheimer este inca necunoscuta, insa de regula boala apare ca o consecinta a  unei serii complexe de schimbari ce apar la nivelul creierului, din motive necunoscute.

Specialistii sustin ca ar fi vorba despre un cumul de factori genetici, de mediu, dar si ce tin de stilul de viata. Boala Alzheimer apare de cele mai multe ori dupa depasirea pragului varstei de 60 de ani, insa nu este o regula.Pierderea memoriei este un simptom specific al bolii Alzheimer, insa in cadrul unui studiu recent, oamenii de stiinta au descoperit ca acidul cicoric din andive poate reduce pierderile de memorie cauzate de aceasta boala. Studiul, realiat de catre o echipa de cercetatori chinezi, condusa de medicul Xuebo Liu, a fost facut pe soareci, carora li s-a administrat acid cicoric, descoperindu-se astfel ca acesta imbunatateste considerabil memoria.

Cu toate ca specialistii continua cercetarile, dr. Xuebo Liu sustine ca aceasta descoperire ar putea reprezenta cheia catre mentinerea memoriei in cazul bolnavilor diagnosticati cu Alzheimer, dar si cu alte boli neurodegenerative.Alzheimer este cea mai comuna forma de dementa si se estimeaza ca, la fiecare 66 de secunde, numai in SUA cineva se imbolnaveste de Alzheimer. Tot in SUA, Alzheimer-ul este a sasea cauza a mortalitatii.Unul dintre primele simptome ale imbolnavirii cu Alzheimer il reprezinta pierderea memoriei. In primele etape ale bolii, este vorba despre episoade usoare de pierdere a memoriei, de regula ignorate atat de catre bolnav, cat si de catre familia acestuia.

Nu exista inca in industria farmaceutica un medicament care sa remedieze pierderea memoriei, sau macar sa o opreasca in cazul pacientilor bolnavi de Alzheimer.  Exista insa tratamente cu inhibitori de colinesteraza, care intarzie agravarea pierderii memoriei pentru o perioada limitata (de regula 6-12 luni). — Acidul cicoric si beneficiile sale pentru memorie — Acidul cicoric este un compus chimic pe care il regaism in cel putin 63 de plante si legume, printre care andivele, laptucile si busuiocul.

Studiile realizate recent au dovedit deja ca acidul cicoric are proprietati antioxidante, ceea ce inseamna ca poate reduce, sau chiar preveni, unele dezechilibre ce pot aparea la nivel celular din cauza stresului oxidativ.In timpul studiului realizat la Facultatea de Nutritie din China, condus de dr. Liu, s-a constatat ca acidul cicoric poate reduce deteriorarea memoriei. De asemenea, s-a dovedit si ca acidul cicoric a scazut acumularea de fragmentele de proteina denumite beta-aminoizi, despre care se stie ca au un rol major in delansarea bolii Alzheimer.

Mai mult decat atat, echipa de cercetatori a descoperit si ca acidul cicoric reduce neuroinflamatia, adica procesul asociat fenomenului de imbatranire.Toate aceste descoperiri au condus la concluzia potrivit careia acidul cicoric pe care il regasim in andive are capacitatea de a ameliora pierderea memoriei specifica bolii Alzheimer si nu numai. — Cum sa consumi afine? — Pentru a beneficia de toate calitatile nutritive ale afinelor, e indicat sa le consumi ca atare, fara sa le prepari termic. Acestea pot fi consumate pe post de gustare intre mese, fie singure, fie alaturi de alte fructe de padure.La micul dejun, poti manca afine cu iaurt sau cu fulgi de ovaz sau de orz, inmuiati in prealabil in apa calduta.

De asemenea, afinele pot fi folosite in deserturi, in smoothieuri sau in sucuri naturale. – Contraindicatii afine – Afinele sunt extrem de sanatoase si rareori cauzeaza probleme. Daca observi reactii alergice dupa consumul de afine, apeleaza de urgenta la medic.Uleiul de afine (preparat din semintele acestor fructe de padure) poate cauza, daca este folosit in doze mari, efecte adverse precum: durerile de cap, flatulenta sau diareea. Sub ce forme sunt disponibile remediile din afin – Acest arbust este o ruda a afinului american.

Expertii subliniaza ca fructele si frunzele de afin (Vaccinium myrtillus) au fost folosite in scop medicinal inca din Evul Mediu, pentru a trata diverse afectiuni, cum ar fi infectiile, diareea, arsurile etc. In zilele noastre, afinul european (diferit de cel american, cu denumirea stiintifica Vaccinium cyanococcus) este folosit ca supliment alimentar pentru afectiunile cardiovasculare, diaree, infectiile tractului urinar, problemele oculare, diabet si multe alte afectiuni.Extractul de afin este disponibil sub forma de tablete, capsule, picaturi, tinctura, iar fructele (afinele) sunt vandute fie uscate, fie sub forma de pudra, iar frunzele arbustului sunt preparate sub forma de ceai.

Chiar daca nu exista suficiente dovezi stiintifice pentru a sustine folosirea afinului pentru anumite afectiuni ori tulburari, cercetatorii sunt interesati de acest arbust in mare parte pentru ca afinele (fructele sale) au o concentratie mare de antioxidanti, numiti antocianine, despre care unele studii sugereaza ca ar avea beneficii pentru sanatate. Ce ne spun totusi studiile despre afine – Afinele din Europa sunt foarte similare cu afinele din America de Nord, insa aceste fructe nu trebuie confundate, pentru ca au proprietati diferite.Expertii spun ca 100 de grame de afine europene ne ofera:

 42 de calorii

* 4,9 grame de fibre

* 24% din doza zilnica recomandata devitamina C.

De-a lungul timpului, multe studii stiintifice au aratat ca afinele sunt eficiente in reducerea inflamatiei din corp. Unele cercetari1,2 au aratat ca prin consumul de afine si prin consumul sucului de afine se poate reduce inflamatia la persoanele cu risc de boala cardiovasculara sau de sindrom metabolic.Un alt studiu a fost realizat pe 110 femei, iar cercetatorii au descoperit ca prin faptul ca au mancat afine europene aproape o luna a redus inflamatia si, in acelasi timp, a redus circumferinta taliei femeilor cu pana la 1,2 cm. In plus, femeile au dat jos 0,2 kg in acest timp.

Beneficiile afinelor nu se opresc, insa, aici. Un studiu separat a aratat ca o alimentatie bogata in afine europene, cereale integrale si peste a redus glicemia la persoanele cu o concentratie mare a glucozei din sange. Alte studii3,4 arata ca afinele de pe meleagurile noastre pot creste nivelul de colesterol HDL (colesterol „bun”) si reduc colesterolul LDL (asa-numitul colesterol „rau”).

Afin (Vaccinium myrtillus)
Afin (Vaccinium myrtillus)

Sursa – https://doc.ro/dieta-si-sport/afine-beneficii-recomandari