Spread the love

Probabil cea mai geniala dintre inventiile naturii este vitamina C, sau acidul ascorbic, cum o numesc specialistii. Daca s-ar decerna medalia de aur la o olimpiada a substantelor nutritive, ea ar fi castigata, fara nici un dubiu, de Vitamina C. O substanta mai pretioasa nu se gaseste pe tot pamantul. Cititi mai jos tot ce merita aflat despre acest superantibiotic.

Cu miliarde de ani in urma, a existat o perioada cand natura a fost nemultumita de felul cum se dezvoltau plantele si microorganismele. Pur si simplu, totul lancezea. Pretutindeni cresteau doar muschi, alge, licheni, nimic nu voia sa se ridice de la pamant ori sa se puna in miscare. „Am nevoie de o substanta foarte simpla”, si-a spus atunci natura, dupa ce cugetase o vreme, „una usor de construit din elementele pe care le am la indemana, o molecula compusa din carbon, hidrogen si oxigen. Ar trebui sa fie destul de mica si de agila, ca sa poata trece mai repede decat altele prin toate barierele metabolismului. Si atat de dinamica, incat sa impulsioneze evolutia pe pamant.” Asa a inventat natura molecula de vitamina C. Animalele isi produc in general singure aceasta substanta ce le asigura imunitatea. De aceea, ele nu racesc niciodata. Cand o vulpe colinda noaptea prin viscol ore intregi in cautarea prazii, metabolismul ei fabrica vitamina C din glucoza. De fiecare data, exact in cantitatea necesara.

O vitamina pentru plante, animale si oameni

La animalele inferioare si ulterior la cele superioare, vitamina C a reprezentat catalizatorul tuturor reactiilor vitale. De fapt, abia prezenta ei a facut posibila viata si miscarea. Deci nu e de mirare ca „fiintele imobile”, plantele, consuma si necesita relativ putina vitamina C. Cu cat este mai dinamic, un animal sau un om are nevoie de o cantitate mai mare de vitamina C. In ascensiunea pe scara progresului biologic de la animal la om, vitamina C a fost un participant tot mai activ. Fara ea, ne-ar fi imposibil sa percepem deosebirile dintre culori, sa constientizam trecerea timpului, sa traim bucuria si entuziasmul. Necesarul de vitamina C a crescut odata cu evolutia formelor de viata.


Functiile vitaminei C
In organismul uman, vitamina C are doua mari functii: întărirea imunităţii şi echilibrarea psihicului. Ea este cel mai redutabil inamic al tuturor bolilor.


Intarirea imunitatii
In sistemul imunitar, vitamina C este dusmanul neinduplecat al oricaror agenti patogeni, al parazitilor, virusurilor, microbilor si, in primul rand, al radicalilor liberi, care fug de ea ca dracul de tamaie. Fata in fata cu moleculele de vitamina C, radicalii liberi n-au nici o sansa. Si, intrucat ei ne aduc imbatranirea si in final moartea, se poate afirma ca vitamina C este cel mai eficient aparator al tineretii.

Cheia pentru o viata fericita

E absolut firesc sa ne trezim dimineata, intampinand noua zi cu speranta si bucurie, asa cum fac animalele. Daca un om se da jos din pat fara chef, descurajat si plin de ganduri negre, inseamna ca exista o perturbare in biochimia creierului si a nervilor sai. Un asemenea fenomen nu are voie sa se petreaca. Vitamina C joaca aici un rol considerabil, ea poate fi chiar cheia ce ne deschide calea spre o viata mai fericita.

Vitamina C pentru un tesut conjunctiv rezistent

Vitamina C mai are de indeplinit in corpul nostru o functie suplimentara, defel neglijabila. Ea consolideaza tesutul conjunctiv. In acelasi timp, tonifica si netezeste peretii tuturor vaselor de sange, de la cele mai mari pana la capilarele de dimensiuni microscopice. Cu vitamina C, varicele si hemoroizii se retrag, iar ridurile si incretiturile pielii dispar.

Vitamina C pentru gingii sanatoase si dinti puternici

Cu un aport consistent de vitamina C va intariti dintii si gingiile mai bine decat cu orice pasta. Mancati o lamaie pe zi si veti putea musca din mar fara grija. Acest proces de fortificare se manifesta vizibil la gingii si la alveolele maxilarului, oasele cu cel mai mare consum de calciu din corpul nostru. Calciul singur se deplaseaza prea lent pe drumul sau spre celule, atunci cand ele il asteapta in cantitati mari. Combinat insa cu vitamina C, el formeaza compusi – asa-numitii chelaţi -, astfel fiind transportat de urgenta la destinatie, prin curier rapid. Efectele se observa mai ales in aprovizionarea cu calciu a dentinei, materialul din care sunt construiti dintii. In absenta vitaminei C, eficienta calciului scade la jumatate.

Lamaie in loc de spalat pe dinti?

Calciul si vitamina C sunt adversarii nedeclarati ai dentistilor sau, mai bine zis, concurenta lor: stomatologii naturii. Mananca de doua ori pe zi cate o lamaie, si in acest mod se asigura ca au in permanenta respiratia proaspata si dintii perfect curati. Vitamina C omoara bacteriile ce dau nastere cariilor, iar calciul cimenteaza maxilarele si dintii. „E o metoda mai sanatoasa decat sa-ti freci de trei ori pe zi gingiile, pana le ranesti”, sustin biochimistii moderni. In sprijinul opiniei lor, ei amintesc de arcadele dentare descoperite in situri arheologice: au apartinut unor oameni care au trait acum 5000 sau 10.000 de ani si prezinta dinti sanatosi, desi pe vremea aceea nu existau cabinete stomatologice si inca nu se inventase pasta de dinti.

Vitamina C stabilizeaza greutatea corporala

Acesta este un lucru extrem de important pentru toate persoanele supraponderale si obeze: vitamina C este aliatul principal al celor ce doresc sa devina supli. Interesant de remarcat este si faptul ca animalele, traind in libertate, isi mentin greutatea corporala stabila pana la sfarsitul vietii, cu ajutorul vitaminei C.

Reglator al procentului de fier

Vitamina C are si alte functii in organismul nostru: ea „elibereaza” fierul din peretele intestinului si din splina si il transfera in sange, pentru a permite aprovizionarea cu oxigen a celulelor.
Repararea tesutului conjunctiv
Vitamina C joaca un rol preponderent in repararea si regenerarea tesutului conjunctiv. De aceea, ea este de mare ajutor la contuzii si loviri, precum si in prevenirea si tratarea diverselor traumatisme suferite de sportivi.

Lista de verificare: carenţa de vitamina C

Primele semne ce indica un deficit de vitamina C pot fi: sangerarea gingiei, racelile frecvente, tendinta de inflamare a mucoaselor, varicele, hemoroizii, excedentul de greutate corporala, oboseala persistenta, nervozitatea, dificultatea de concentrare, starile depresive, tulburarile somnului, riduri, incretituri ale pielii, talpa gastei la ochi, caderea parului, slabiciune generala, lipsa de farmec si carisma.

Actiunea vitaminei C Absorbţie rapida a vitaminei

Aceasta substanta uimitoare este rapid absorbita in sange si in celule, dar si trimisa in spatiul intercelular. Leucocitele, globulele albe, atat de importante pentru sistemul imunitar, contin concentratii inalte de vitamina C. La omul sanatos, ele sunt pline pana la refuz cu molecule de vitamina C, astfel fiind „inarmate pana in dinti” pentru lupta cu germenii patogeni.
Supradozarea nu e posibila

Vitamina C nu este toxica. Eventualul surplus de vitamina se elimina prin urina, intr-un interval de 24 de ore. Rinichii retin o cantitate redusa, pe care o reintroduc in metabolism. Dupa ingerarea unei cantitati exagerate de vitamina C, organismul foloseste doar aproximativ jumatate.


Din cand in cand, cate un fruct


Potrivit unor cercetari de data recenta, este important sa consumam alimente bogate in vitamina C, distribuite in portii pe tot parcursul zilei. Deosebit de bogate in vitamina C sunt: fructele proaspete, legumele, salata, ficatul.

O lamaie intreaga pentru sanatate

Daca nu beţi doar sucul stors din lămâie, ci îi mancati şi pulpa, acţiunea vitaminei C va fi de 20 de ori mai puternică. Explicatia consta in prezenta bioflavonoidelor in pulpa fructului. Din acest motiv, biochimistii ne sfatuiesc insistent sa nu ne multumim cu zeama, ci sa mancam lamaia in intregime.
Calaul radicalilor liberi

Alaturi de vitamina A, vitamina E si Seleniu, vitamina C face parte din grupa principalilor antioxidanti care combat radicalii liberi, ajutand celulele din corpul nostru sa se reinnoiasca in permanenta si sa-si pastreze sanatatea. Radicalii liberi sunt ansambluri de atomi cu un electron necuplat si o foame nepotolita de oxidare. Ei vor sa smulga dintr-o molecula oarecare a unei celule invecinate un electron, felul lor de mancare preferat, si sa-l inghita. Cand se intampla aceasta, atat molecula respectiva, cat si echilibrul celulei sunt perturbate, declansandu-se prompt o serie de reactii succesive.

Ofensiva radicalilor liberi

Dupa o ofensiva incununata de succes a radicalilor liberi, celula slabita poate fi atacata de miliarde si bilioane de alti radicali liberi. Este o perspectiva deloc imbucuratoare, fiindca exista un numar imens de radicali liberi, ce nu asteapta decat o asemenea sansa. Ei se multiplica exploziv, se afla la ei acasa in substantele nocive si toxice, iar activitatea lor distructiva e incurajata de razele ultraviolete.

Radicalii daunatori iau nastere in organismul nostru pe mai multe cai. Iata cateva: o baie de soare cu durata de zece minute; plimbarea pe o artera intens circulata; consumul unei cutii de ton – delicios, dar otravit cu conservanti. Fumatul echivaleaza cu o fabrica uriasa de radicali liberi. In ce masura au de suferit celulele in urma atacului lor ne-o arata, de exemplu, numeroasele incretituri fine de deasupra buzei superioare sau ridurile ce brazdeaza frecvent fetele fumatorilor. In consecinta, amatorii de nicotina trebuie sa se orienteze spre o hrana foarte bogata in vitamina C, intocmai ca oamenii care traiesc intr-un mediu poluat cu noxe (de pilda, in vecinatatea unor cosuri industriale ce umplu aerul de fum).

Zvelti si in forma, cu doua lamai pe zi

Mancand de doua ori pe zi cate o lamaie, punem la adapost moleculele de tiroxina, responsabile pentru supletea si vioiciunea noastra. Din pacate, multi medici nu cunosc inca acest lucru. De fapt, tiroida, mica glanda harnica, plasata in fata laringelui, produce deseori suficienta tiroxina, insa molecula ei simpla, extrem de vulnerabila, cade imediat prada radicalilor liberi, astfel incat nu mai poate ajunge la celule. Doar moleculele de tiroxina insotite de cel putin douasprezece molecule de vitamina C, ca niste „politisti imunitari”, sunt protejate impotriva radicalilor liberi si pot parcurge drumul pana la capat, patrunzand in celulele din organism. In concluzie: daca mancam de doua ori pe zi cate o lamaie, moleculele noastre de tiroxina sunt inatacabile, asadar vom fi zvelti si in forma.


Riscurile sportului de rezistenta

Radicalii liberi apar in numar mare si atunci cand practicam sporturi ce presupun un efort fizic apreciabil, sustinut pe o durata de timp indelungata. Cu cat absorbim si consumam mai mult oxigen, cu atat mai multe molecule agresive de oxigen vor tinde sa oxideze ceva. In cazul unui maraton, de exemplu, nici chiar o rezerva imensa de vitamina C nu mai ofera protectie suficienta. Din aceasta cauza, cei ce practica un sport de rezistenta, cum ar fi ciclistii, sufera adesea de infectii ale cailor respiratorii superioare.

Utilizarile vitaminei C Ochii care ne salveaza viata

Ochii reprezinta cel mai important dintre organele noastre de simt, cel ce ne intretine si ne salveaza viata – cu ei vedem hrana, dar si pericolul. Lichidul lacrimal contine de 30-50 ori mai multa vitamina C decat sangele. Un cristalin afectat de cataracta e sarac in vitamina C. Un supliment (de aproximativ 1 gram pe zi) poate stopa si chiar vindeca boala. De asemenea, vitamina C le poate fi de ajutor si suferinzilor de glaucom. Administrata in doze mari (pana la 30 grame zilnic), ea face sa scada tensiunea intraoculara pana la 16 mm Hg (milimetri coloana de mercur), ceea ce inseamna o ameliorare considerabila. Orice tensiune intraoculara ce depaseste 17 mm Hg, mergand pana spre 50 mm Hg, este patologica.

Vitamina C consolideaza tesutul conjunctiv

O descoperire interesanta este aceea ca, in centrul unei rani recente, se produce o acumulare de vitamina C. Ea e indispensabila pentru formarea unui nou tesut conjunctiv din colagen. Tesutul astfel alcatuit este elastic, insa mai rezistent la rupere decat cablurile de otel ce sustin podul Golden Gate de la San Francisco.

Vitamina C si astmul

De extraordinarele proprietati imunomodulatoare ale vitaminei C pot beneficia si bolnavii de astm, care – dupa cum rezulta adesea din analize – au prea putin acid ascorbic in sange. Chiar si doza moderata de 1 g , luata zilnic, poate ameliora astmul bronsic. Totodata, vitamina C are si o actiune antihistaminica (dezinflamatoare) si antialergica.

Piele catifelata cu vitamina C

Daca ne aprovizionam corpul cu nutrientii necesari si in primul rand cu multa vitamina C, pielea noastra isi pastreaza permanent tonusul, ramanand neteda si elastica. La numai 30 de minute dupa ce am ingerat alimente bogate in vitamina C, productia de colagen creste de pana la sase ori.
Sa prevenim ateroscleroza

Acidul ascorbic tonifica si vasele noastre sanguine, mentinandu-le peretii interiori netezi, astfel incat periculoasele cristale, constituite din colesterol solidificat si calciu, raspunzatoare de ingustarea vaselor, si in cele din urma de instalarea aterosclerozei, nu gasesc un loc unde sa se fixeze. In conditiile unei alimentatii deficitare, vasele de sange si in primul rand venele, care sunt oricum mai fragile, devin poroase, lasand sangele sa treaca in tesutul alaturat. Vitamina C vindeca aceste vase bolnave.

Influenta vitaminei C asupra psihicului

Vitamina C are o insemnatate convarsitoare pentru psihicul nostru. Ca substanta stimulatoare si de protectie la nivelul glandei hipofize, ea face posibila secretia a zece hormoni, ce dirijeaza patru domenii: sexualitatea, functiile tiroidei, stresul si cresterea.

Un drog al fericirii

Vitamina C participa la sinteza noradrenalinei, o substanta care ne invioreaza si ne face euforici. Cand ne confruntam brusc cu un pericol, de pilda riscul unui accident, suntem obligati sa reactionam cu viteza fulgerului. In acel moment, se sintetizeaza imediat noradrenalina. In fiecare dintre aceste etape ale procesului metabolic este prezenta vitamina C. Noradrenalina are (alaturi de adrenalina) o actiune excitanta, activeaza circulatia, face sa creasca tensiunea arteriala, ne ajuta sa ne simtim proaspeti si vioi. Vitamina C poate fi considerata un drog al fericirii, insa unul natural, fabricat de organismul nostru.

Nu obosit şi somnolent, ci in formă şi vioi

Vitamina C este necesara si pentru sinteza serotoninei, o substanta fara de care n-am reusi sa ne relaxam si sa dormim. In fine, o descoperire de ultima ora a oamenilor de stiinta vine sa confirme definitiv insemnatatea vitaminei C pentru sanatatea noastra mentala si psihica. E vorba de aportul ei la transmiterea impulsurilor nervoase, la stimularea memoriei si capacitatii de concentrare. La numai o ora dupa ce a fost bauta, zeama a patru lamai determina o inviorare psihica si mentala. Fenomenul invers, de lipsa de vitamina C, duce la temutul proces al imbatranirii cerebrale, la maladia Alzheimer si distrugerea masiva a neuronilor.

De unde iei vitamina C?

Măceşele, afinele sau ardeiul verde sunt mult mai bogate în vitamina C decât clasicele lămâi
Citricele, precum lămâile sau portocalele, nu sunt cea mai bună alegere dacă ai nevoie de o cantitate cât mai mare de vitamina C. Poţi opta, în schimb, pentru un fruct exotic, cum sunt papaya şi guava, sau o mână de coacăze de pădure, care conţin de trei ori mai mult acid ascorbic, cum mai este numită această vitamină. Dacă nu, oricând poţi lua sirop de măceşe sau măceşe simple, din care poţi face ceai. Acestea au, pe suta de grame, de 20 de ori mai multă vitamina C decât lămâile.

Vitamina C sau acidul ascorbic face parte din grupul vitaminelor hidrosolubile. Are un important rol antioxidant, protector cardiovascular, favorizeaza absorbtia fierului si creste rezistenta la infectii prin stimularea imunitatii. Fructele si legumele trebuie sa fie prezente intr-o alimentatie echilibrata din punct de vedere nutritional la toate mesele.

In funcție de sezon, alimentația trebuie sa includă aceste fructe și legume, dar cu preponderenta in sezonul rece, când răcelile si gripa sunt frecvent întâlnite. Având in vedere ca iarna alimentația tinde sa se bazeze pe fructe și legume conservate, grăsimi, lactate si carne, este indicat sa avem fructe si legume de sezon bogate in vitamina C. Sursele alimentare vegetale de vitamina C sunt fructele si legumele: măceșe, coacăze, capsune, fragi, portocale, mandarine, grepfrut, lamai, mere, păpădie, urzici, salata verde, varza creata, alba și roșie, varza de Bruxelles, conopida, gulii, spanac, broccoli, fasole verde, ceapa verde, sparanghel, cartofi, varza murata. Sursa alimentara de origine animala este ficatul.

Este foarte important ca fructele sa fie consumate ca fruct copt, matur. Daca nu, este o contraindicație sa se mănânce cu coaja (de exemplu, merele) sau sa se bea sucuri proaspete de fructe si legume (de exemplu, sucul de portocale), deoarece conținutul de vitamina C este mult mai mare comparativ cu fructele crude, pârguite, care nu au ajuns încă la maturitate. Este de preferat ca prelucrarea culinara sa fie cat mai putin laborioasa, iar timpul de expunere termica sa fie cat mai scurt. Din cauza conținutului crescut in potasiu, la persoanele cu insuficienta renala cronica tratata prin hemodializa, consumul acestor fructe și legume trebuie limitat, deoarece hiperpotasemia poate avea efecte cardiovasculare nedorite (se poate ajunge la deces).

Avitaminoza reprezinta un deficit de vitamine in organism. Vitaminele sunt factori nutritivi esențiali (nu sunt sintetizate de organism). Sursele de vitamine sunt carnea, pestele, produsele lactate, cerealele, fructele și legumele, conținutul in vitamine al acestora fiind diferit atât din punct de vedere calitativ cât și cantitativ. De-a lungul secolelor s-a constatat ca privarea de un anumit aliment a determinat boli precum beriberi, scorbutul, pellagra ale căror simptome s-au remis la reintroducerea in dieta a alimentului deficitar.
Persoanele sănătoase care au alimentație variata nu ar trebui sa prezinte deficiente de vitamine.

Derficitul de vitamina C se asociaza cu astenia, fatigabilitate, dispnee, dureri articulare si musculare, manifestari cutanate (purpura, echimoze), hemoragii gingivale.

Aportul de vitamina C din alimentaţie este cunoscut a fi crucial datorită proprietăţilor sale antioxidante, însă cercetătorii chilieni au demonstrat recent că aceasta serveşte de asemenea drept „combustibil” pentru celulele tumorale în diferite tipuri de cancer, relatează joi AFP.

După 20 de ani de cercetări, rezultatul unui studiu realizat de o echipă de oameni de ştiinţă de la Universitatea din Concepcion (sudul Chile), condus de medicul Coralia Rivas, a fost publicat în revista Free Radical Biology and Medicine, potrivit Agerpres.

Studiul arată că cele 20 de tipuri de cancer studiate îşi satisfac nevoile importante de nutrienţi prin reciclarea vitaminei C.

Cu toate acestea, medicul Coralia Rivas a avertizat că, în niciun caz, nu trebuie „să opriţi administrarea de vitamina C”.

Vitamina C nu numai că previne scorbutul, dar este, de asemenea, esenţială pentru energia celulară, producerea de colagen, sinteza neurotransmiţătorilor şi contribuie la sistemul imunitar, a spus medicul.

Două forme de vitamina C coexistă în organism: forma oxidată (acid dehidroascorbic sau DHA), care se găseşte în concentraţii mari în mediile de oxidare în jurul tumorilor, şi forma redusă (acid ascorbic, AA), care deţine o funcţie antioxidantă.

Conform mecanismului descoperit, celulele tumorale captează DHA care se află în cantităţi mari în jurul lor, îl transportă în interiorul lor şi îl transformă în vitamina C redusă, ceea ce le menţine în viaţă.

Cercetările au arătat astfel că celulele tumorale de sân, de prostată sau de sânge, sunt „capabile să acumuleze cu mult mai multă vitamina C decât celulele normale”, a explicat Rivas, care a publicat deja lucrări pe această temă în 1993 în revista Nature.

În opinia sa, descoperirea este „de o importanţă capitală, deoarece aceasta înseamnă că vitamina C întăreşte celulele tumorale şi le face mai rezistente la tratamente”, confirmând studiile anterioare care arată că această vitamină „inhibă într-un anumit fel” tratamentele de chimioterapie şi de radioterapie.

„Celula tumorală consumă cantităţi mari de antioxidanţi şi, în acest caz, vitamina C este folosită pentru a inhiba mediul său oxidativ”, a adăugat ea.

Următorul pas reprezintă încercarea de a „inhiba absorbţia unui transportor de vitamina C situat în mitocondriile” celulelor tumorale, numit SVCT2.

Acesta din urmă ar fi „vehiculul” care ar permite mitocondriilor să transfere vitamina în celulele tumorale şi astfel să prevină moartea lor.

Coralia Rivas a declarat că următorul pas este acela de a „dezvolta o metodologie de cercetare” pentru un tratament, dar acest lucru va necesita finanţare din partea companiilor farmaceutice naţionale sau internaţionale.

Sursa medsana.ro, infocs.ro, digi24.ro

Lasă un răspuns